Professioner

Din profession er din levevej. Hvordan du tjener penge og hvilke type arbejdsevner du har. Det er en vigtig del af dit karakter koncept at beslutte hvilken profession man har.

Kriger 

8 KP

Kan bruge tohåndsvåben. De kæmper for deres klan, jarl og hæder. En krigers profession er dermed ikke handel, men at kæmpe for enten betaling eller fordi deres jarl (eller anden form for leder) beder dem om det.

Eksempler for kriger: Hirdsmand, lejesvend, byvagt.

Handlende

6 KP

Har et speciale indenfor et område som de kan producere og handle med. Specialet kan være en smed der skabt et sværd eller bonde der gerne vil sælge sine varer. Handlende modtager penge og skal derefter bruge dem på at indflyde spillet. Mange adelige er også være handlende. 

Eksempler for handlende: Smed, mad-handler, smykkehandler.

Sejd

4 KP

Sejder er de eneste der kan lave magi i spillet, de gør det gennem gudernes gunst ved hjælp af ritualer og runer. De kan selvfølgelig også selv se om noget er magisk om det er en genstand eller en cirkel af runer. Typisk ser man også sejder i rollen som en rådgiver til klanernes ledere fordi de kan få lov til at tale med guderne. 

Sejder er restrikteret til mennesker.

Den større forståelse for det åndelige og hvad der ligger ud over folkets opfattelse, ligger hos Sejder. De har evner som almindelige godtfolk aldrig ville forstå og nok i stor grad frygter. De er dog stadig meget respekteret og meget værdsatte. Kun mennesker kan være sejder.


En sejd kan have specialiseret sig indenfor for: 

Præst (Som har direkte kontakt med guderne og kan lave almindelige ofringer)

Runemager (Kan lave runer og rune ritualer, runemager starter med 2 runer af eget valg)

Helbreder (Kan gennem åndelig forståelse helbrede folk ved brug af urter) 

Borger

6 KP

Rygter omkring hvad der sker i byen, de kan få viden fra GM som de kan bruge i spil.

Borgere er de normale mennesker og godtfolk der bor rundt omkring i byen og/eller lige uden for byen. De er rigtig glade for at tale, sladre og høre omkring sladder og har dermed nærmest et netværk mellem hinanden hvorfra de kan få fat i information som man ellers kan få rigtig svært ved at få fat i. Det, at være en borger betyder at du ikke har valgt at være sejd, kriger eller handelsmand. Det er en nem måde at komme ind i spillet på, men det er også en sjov måde, i og med at du kan få fat i viden der kan være rigtig vigtig for andre.

Eksempler på borgere: Jæger, håndværker, skjald, gårdskarl, tjener, tigger og tyv.