Spilleregler & kamp

Ens karakter følger en række regler i spillet som findes på siderne “Kamp regler” og “Spilmekanikker”. 

Kamp regler

Midgaard er et farligt sted at leve og kamp er en daglig begivenhed der kan opstår alle steder. Alt fra en fornærmelse af en respekteret borgers ære til rivaler imellem to handlende kan hurtigt ende med vold begået med sværd og økser. Inde i byer og klaners bosteder er voldelig konflikt dog ilde set, hvis det ikke foregår retfærdigt såsom en holmgang eller gjort af for at håndhæve områdets lov. Derfor risikere man konsekvenser af ens voldelige handlinger i disse omstændigheder. Et andet tilfælde hvor vold er uønskværdigt er når en sejd er indblandet, da det siges at guderne slår hårdt ned på dem, der fejlagtigt har fældet dem der bærer deres gunst.

Kropspoint

Karakterer har et antal kropspoint (KP) ifølge deres profession. Man kan se under hver beskrivelser. Det er op til spilleren selv at holde styr på hvor mange kropspoint man har. Alle spillere starter spil gangen med fuldt antal KP.

Skade

Man kan blive skadet og dermed miste KP ved at blive slået med våben i spillet. Dette slag skal ramme kroppen bortset fra hovedet og andre følsomme områder, samt værende med en tilpasset slagkraft (Særligt hvis man slår på børn). Slaget tæller også kun hvis våbnet er svunget, som man ville et rigtigt våben for skære sin modstander. Hvis du bliver ramt skal du spille på det smertefulde slag under kampen og gerne indtil skaden er helbredt.

Et-hånds våben giver 1 skade.

To-håndsvåben giver 2 skade.

Afstandsvåben giver 1 skade.

Bemærk at kun krigere kan bruge to-håndsvåben. Skade skal kun tælles fra tydelige slag, så hvis du bliver tappet gentagende gange, så tæller det ikke.

Våben Guide

Næsten alle i Midgaard ejer et våben både børn og voksne for at kunne forsvare sig selv og det de holder kært. De fleste bruger en et-hånds økse eller sværd, der ofte er dekoreret og godt vedligeholdte som en del af den daglige beklædning. Det siges at man kan dømme andres stand på hvordan de passer på deres våben. Professionelle krigere er kendt for også at bruge mægtige to-håndsvåben som store daneøkser, sværd og spyd der kan fælde selv den største udyr. Afstandsvåben er ofte brugt af borgere der lever af jagt og krigere der foretrækker at holde afstand fra deres fjender.

Våben tjek

Inden spillets start tjekker vi alle våben igennem. 

Der er fire ting som våben oftest bliver kasseret på:

For hårdt

Våbnet er for hårdt, og gør simpelthen for ondt hvis det rammer, særligt hvis man uheldigvis rammer i hovedet eller skridtet.

Dårlig kernesikring

Kernen i våbnet er ikke sikret godt nok, og der er risiko for, at det bryder igennem skummet.

For blødt

Det sker, at nogle folk laver våben så bløde, at det i praksis altid er kernen man slår med. 

Kernen er løs

Det betyder, at den lettere kommer ud gennem skummet på et tidspunkt.

En gode måde at teste om et våben er godt nok, er at få en til at give en selv, et par gode slag med våbnet. Syntes man ikke selv det er behageligt at blive slået med våbnet, skal man heller ikke slå andre med det.

Skjolde

Alle skjolde skal være polstret i kanten og der må ikke være nogle spidse eller skarpe ting på fronten.

Våben der ikke er tilladt:

Våben der bryder dansk våben lov

Våben med kæder over 15 cm

Buer der trækker over 25 pund

Våben der bruger pyroteknik 

Rustning og skjolde

Tapre krigere, rige handlende og gæve borgere er kendt for at bære rustninger og bruge skjolde både som statussymboler og værn imod vold. Tunge rustninger af metal er sjældenheder og højt priste genstande. Sejder bruger nogle gange også rustninger, men holder sig gerne til lette rustninger.

Der findes tre klasser af rustninger, som beskytter dig alt efter hvor meget de dækker ens krop. Let, middel og tung rustning hvor der skelnes hvorvidt man er halvt eller fuldt dækning.

Rustnings KlasseMaterialerHalv dækningFuld dækning
Let rustningPels, skind eller tykt stof0 KP1 KP
Middel rustningLæder eller tungt skind1 KP2 KP
Tung rustningMetal (Ingen pladerustninger)2 KP4 KP

Skjolde er ofte runde og ikke større end at de kan dække ens overkrop. Alle slag der rammer et skjold giver ikke skade til spilleren, så næsten alle der bruger et en-håndsvåben er interesseret i at medbringe et skjold før de drager i kamp.

Besejret i kamp

Ukampdygtighed (0KP)

Når man bliver slået ned på 0 KP skal man enten lægge sig på jorden eller gå i knæ for at vise man er blevet ukampdygtig. Som ukampdygtig kan du ikke gøre andet end at tale og eventuelt slæbe dig langsomt i søgen på helbredelse. Du er ukampdygtig indtil du har fået mindst et KP tilbage fra helbredelse eller et langt hvil.

Helbredelse                  

Man kan genvinde mistede KP ved enten at modtage helbredelse fra en karakter, runer eller langt hvil. Karakterer og runer helbreder et bestemt antal KP ofte for en pris og alt KP er helbredt efter en times hvile.

Alle karakterer kan helbrede en anden spiller, hvis de har bandage. De skal blot forbinde den skadede , og denne vil få 1 KP. Der skal gå minimum en time før man kan få lagt en forbinding igen.

Karakterdrab

Under spillet er det muligt at din rolle kan dø enten ved din egen beslutning eller af en anden rolles hånd. Hvis du vil lade din rolle dø efter at blive besejret i kamp eller en anden passende hændelse, må du gerne tage hånden på hovedet og gøre det, der står under afsnittet død. Det er muligt at dræbe andre roller i spillet, men gør det kun efter aftale med den anden spiller som en betingelse til en holmgang eller efter et længerevarende fjendskab. Man dræber en rolle ved at berøre dem med et våben, mens de er ukampdygtige på 0KP, og man siger højt til dem omkring at man dræber personen. Gør det et dramatisk øjeblik for både den spiller hvis rolle du dræber og vidnerne.

Det giver oftere et sjovere spil at holde selv meget fjendtlige karakterer i live, så dræb først en anden karakter hvis der ikke er bedre muligheder.

Død

Hvis din rolle er blevet slået i ihjel, mens den var ukampdygtig, så skal du forblive i knæ eller ligge dig på jorden og vente indtil de andre spillere har reageret på dit dødsfald. Når det passer ind så tag din hånd på hovedet for at markere at du ikke længere er i spil og henvend dig til GM bunkeren. Der kan du få hjælp til at lav en ny rolle, så du snarest kan komme i spil igen. Hvis nogen vil flytte din krop og dermed rollens lig, så gå med dem hvis du vil, men ellers kan du tage en hånd på hovedet og gå til GM bunkeren.