Selvom det er muligt at handle med alt i spillet, så har vi lavet en guide over alt som kan have en funktion i spillet og dermed også skabe mere spil og plot i at handle.
Som udgangspunkt er det for professionen handlende, at sælge ting.
NPC (Non playable characters / Karaktere spillet af arrangørerne) vil også sælge ud af genstande der kan bruges. Der vil også være mulighed for at få genstande ved at løse små opgaver under spillet.
Brug af genstande
For at skabe bedst muligt overblik over brugbare genstande i spillet, har vi lavet en liste.
Denne liste skal ses som en guide til hvad man kan bruge ting til i spillet.
Vi gør også opmærksom på at forskellige ydelser kan have forskellig pris.
Ønsker du at få en Sejd til at lave et ritual, skal du enten snakke med en runemager i spillet eller se hvilke ressourcer der kræves i Verdens Beskrivelses dokumentet.
Når en genstand er brugt, kan den ikke bruges igen, medmindre arrangørerne sætter den i spil.
Genstande ved starten af spillet
Skal man spille Sejd eller Handlende kan man ved spilstart få de genstande man mangler til sin profession. Det vil sige at ønsker man at spille ædelstens-handler kan man ved spilstart få udleveret ædelsten der kan sælges. Disse afleveres tilbage til arrangørerne, når spillet er slut.
Valuta
Under spillet vil man primært handle med sølvstykker (S) og alle karaktere starter med sølvstykker bestemt af deres profession. Handlende får yderligere udleveret eller må medtage handelsvare de kan sælge under spillet. Sejder har enten urter, hvis de er helbredere eller knoglestøv, hvis de er runemagere.
Borgere: 8S
Handlende: 5S og handelsvare
Krigere: 5S
Sejder: 3S og materialer
Genstande/Ydelser og deres funktioner
Den satte værdi er kun en guide til spilleren så de ved spilstart har en ide om hvad ting er værd.
Genstand/Ydelse | Funktion | Værdi |
Urter | Kan anvendes af helbredere, ofringer eller til Rune Ritualer | Lav |
Bandage | Kan anvendes af alle til helbredelse. (Læs mere) | Mellem |
Knogle støv (mel) (ikke til handel) | Bruges til at lave hellige cirkler til ritualer (Læs mere) | Udleveres af Arrangørerne |
Runer | At skabe forskellige runer der kan give fordele (Læs mere) | Varierende |
Ædelsten | Kan anvendes af helbredere, til Rune ritualer, ofringer eller som værdifulde gaver. (Læs mere) | Varierende |
Våben | Der kan købes bedre og mere prangende våben, som spillerne kan bruge | Varierende |
Smedje | En smed kan gøre våben mere prangende (fx et bånd med perler.Intet må sidde permanent eller beskadige våben!) | Varierende |
Øl på flaske (Gul saftevand) | Både godt til at slukke tørsten i kamp og som en gave eller lign. | Lav |
Magiske genstande
Der vil være få “magiske” genstande i spil, som gør ekstraordinære ting udover deres normale funktion. Disse vil være markeret med en rune og skal undersøges yderligere for deres effekt.
Der vil ikke være nogle “magiske” effekter på våben eller rustning der vil være relevant i kamp.